Algemeen

Jouw horecazaak op één

Je hebt een paar tweedehands barkrukken op de kop getikt die de ruimte helemaal afmaken, je tafelbladen horeca staan klaar en glimmen al—kortom, je bent ready to go! Maar… hoe run je nu eigenlijk een goed restaurant of een gezellige stamkroeg? Wat komt er allemaal bij kijken, behalve de praktische dingen die je moet aanschaffen en regelen? Hoe run je de perfecte horecazaak? 

Het hele idee 

Dit gaat vrij logisch klinken, maar ik noem hem toch, want veel horecaeigenaars vergeten het óf onderschatten het belang ervan. Ik heb het natuurlijk over een concept. Een visie. Een idee! Dit kan je als beginnend horecaondernemer overigens zo letterlijk of abstract opvatten als je zelf wil; behalve de beslissing dat je er absoluut een nodig hebt, ligt een concept namelijk helemaal bij jou. Je kan het zien als een letterlijk thema; denk hierbij aan een Ierse pub of een kattencafé. Maar je kan het ook wat abstracter nemen; wat voor ‘vibe’ wil je dat jouw zaak heeft? Wil je een gezellige, huiselijke, bijna taveerne-achtige sfeer? Of wil je juist een wat meer high-end, chique tent verzorgen? Het belangrijkste aan een concept, of het nu is dat je de ‘grootste cocktails’ of de beste aankleding hebt, is dat je klanten voor jou en jouw zaak komen. Ze gaan niet op zoek naar gewoon maar een kroeg of restaurant, ze willen specifiek wat jij te bieden hebt. Een goed concept zit in alles, van de aankleding tot het eten. 

Het halve werk 

Nog een belangrijk horecapunt, al lijken sommige werkgevers dit te vergeten (wees daar niet een van!): je personeel. Vind goed personeel en behandel ze nog beter. Dan bedoel ik niet alleen financieel, maar vooral ook emotioneel. Een fijne, amicale werksfeer is essentieel voor een goed functionerend horecabedrijf. Als je personeel niet gelukkig is, ga je dit merken in het werk én in het sociale stukje met de klanten. Vrolijk, hardwerkend en gemotiveerd personeel betekent opnieuw dat je klanten liever bij je terugkomen; jij bent iemand waar mensen op kunnen bouwen, als baas. Kortom, je mensen goed behandelen en goed met ze communiceren, en vooral ook gehoor geven aan hun kritiek en verbeterpunten voor jou—die komen er absoluut—is essentieel als je een goede horecazaak wil die ook met z’n kop boven water blijft. 

 

Je hebt alles om een goede zaak te starten, van glimmende tafelbladen tot een glimmend concept. Veel succes ermee, en proost!

 

 

Auteur

info@shopvanalles.nl